Wil je met jouw schoolteam werken rond het partnerschap met ouders in het thema taal en lezen? Vraag een verkennend gesprek aan of doe meteen je aanvraag via het SamenwerkingsPlatform Onderwijs.
We bouwen aan dit partnerschap samen met jullie. We timmeren aan de brug terwijl we erop lopen. We meten, vragen en evalueren. Maar we wachten niet. We gaan met ouders naar de bibliotheek, we organiseren boekenbabbels in klassen en sturen voorlezers op pad. We breiden de boekencollectie op school uit. Samen met leerkrachten, vrijwilligers en ouders lezen we voor aan andere ouders en hun kinderen. Veel leesgoeroes en uiteenlopende rolmodellen, zo hebben we ‘t graag. Meer kinderboeken thuis daar kicken we op.
We springen een gat in de lucht iedere keer als een kind zichzelf herkent in een verhaal. We pinken een traantje weg wanneer juf Sofie en mama Merima meertalig voorlezen in de kring. Je ziet onze vettigste knipoog wanneer een ouder komt vragen naar de boekenfavoriet van zijn kind uit de schoolbib.
Onze hulp is er voor iedereen in het Antwerps onderwijs. Voor de schatten van ’t stedelijk, maar ook voor de lieverds van ’t GO, de hartendieven uit de Luchtbal en de kleinste school in Hoboken. Scholen met een stevig leesplan en scholen die zoekend zijn in hun talenbeleid.
Twintig jaar ervaring omgerekend zijn dat meer dan duizend voorleesgezinnen. Een rijkdom aan persoonlijke verhalen, eerlijke twijfels en nieuwe inzichten. Onze bronnenlijst is een stevig wetenschappelijk hoofdstuk. En toch is ons verhaal er één van ‘t echte leven. Van de harde realiteit bij gezinnen, van de verzuchtingen bij leerkrachten en de vraagstukken bij voorlezers. De praktijktest bracht ons tot op deze bladzijde.
(Afbeelding copyright Roel Alenus)