Partnerschap met ouders

“De professionalisering van leerkrachten in het samenwerken met ouders verdient dezelfde aandacht als bijvoorbeeld didactiek of klasmanagement. Het is van belang dat leerkrachten weten wat ertoe doet in de samenwerking met ouders en dat ze over de competenties beschikken om daarnaar te handelen en de bijbehorende activiteiten kunnen vormgeven en uitvoeren.” (Lusse, School en thuis, 2019)

 

Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat niet elke vorm van ouderbetrokkenheid evenveel effect heeft op de schoolloopbaan van het kind. ‘Als je wil dat ouderbetrokkenheid ten goede komt aan het leren van kinderen, dan moet je investeren in die vormen van ouderbetrokkenheid waarvan bekend is dat die daaraan een bijdrage leveren’ (Broekhof 2006)

 

De Schoolbrug laat schoolteams kennis maken met de wetenschappelijke inzichten rond succesvolle samenwerking met ouders. Wil je daarna aan de slag met deze inzichten dan begeleiden wij de school daarbij stap voor stap. We zorgen er voor dat elke leerkracht zich toegerust voelt om samen te werken met ouders. We ondersteunen de school en leerkrachten bij de organisatie van ouderactiviteiten die het verschil maken voor de schoolloopbaan van kinderen.

 

Ondertussen hebben we een aantal jaren ervaring opgebouwd in het werken met schoolteams aan een gemeenschappelijke en gedragen visie op partnerschap met ouders en in het implementeren hiervan in de praktijk.

 

Wat betekent dit voor leerkrachten?

We helpen leerkrachten om zich zeker te voelen in gesprekken met ouders. Kleine dingen maken vaak een groot verschil:

  • de leerling betrekken bij een gesprek,
  • ook stilstaan bij wat goed gaat,
  • ouders zich welkom laten voelen,
  • duidelijke en eenvoudige taal gebruiken, zeker bij anderstalige ouders.

     

Soms lukt dit vanzelf, soms is het zoeken. Daarom bieden we scholen de kans om samen te oefenen, ideeën uit te wisselen en inspiratie op te doen.

 

Hoe werken we samen met scholen?

  • Kernteam: een groep leerkrachten, zorgleerkrachten en directieleden denkt mee na over richting en prioriteiten en zorgt dat het hele team betrokken blijft.
  • Individuele leerkrachten: we denken mee na over oudercontacten, bespreken cases of geven feedback na observaties. Altijd in een sfeer van vertrouwen en samen zoeken.
  • Schoolteams: tijdens een personeelsvergadering of studiedag werken we rond thema’s zoals oudergesprekken of verwachtingen van ouders en school. We gebruiken hiervoor werkvormen zoals intervisie, workshops en focusgroepen.

Op die manier groeit er op school een gedeelde visie én praktische aanpak rond samenwerken met ouders.

 

 

Leerkracht

“Ouders genieten als ze iets positief horen over hun kind, dit maakt het contact makkelijker.”

Laat je inspireren door onze succesverhalen

Ontdek onze materialen

Je vind hier materialen en methodieken om in de klas, met het team en de ouders aan de slag te gaan. Wij hopen dat deze materialen je inspireren.

Materialenbank

Praktijkvoorbeelden

Onze aanpak is steeds op maat, in overleg met de school en met oog voor de noden van de gezinnen. Zo krijgt samenwerking concreet vorm in de dagelijkse schoolpraktijk. Op de volgende pagina vind je enkele praktijkvoorbeelden die dit illustreren.

Praktijkvoorbeelden