Van Chaos Naar Zen
We werken preventief binnen de schoolmuren, zodat jongeren in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven.
Jij, je leerlingen én hun ouders worden als gelijkwaardige partners betrokken.
Met onze methodieken helpen we je om de klassfeer te verbeteren, communicatie te versterken en relaties te herstellen.
We geloven dat gedrag nooit op zichzelf staat. Achter wat je ziet in de klas, zit vaak meer: thuissituaties, de groep, de wijk… Daarom kijken we bij Van chaos naar zen ook onder de oppervlakte.

Wat kunnen we doen als jongeren dreigen uit te vallen op school? Wat doen we als er chaos is in de klas? Soms lijkt het alsof het schip op drift slaat en we geen baas meer zijn over alle tegenwind, golven of pech. Het schip wordt stuurloos en dobbert zonder richting of doel. De haven bereiken, lijkt dan heel ver weg of zelfs uitzichtloos.
Dan komt Van chaos naar zen van De Schoolbrug ‘to the rescue’!
Het begeleiden van leerlingen binnen het secundair onderwijs in een grootstad blijkt steeds moeilijker te worden voor scholen. Leeringen komen vaker in de problemen tijdens hun schoolcarrière. Om hierop een antwoord te bieden, startten we een traject binnen de schoolmuren. In 2010 kwam Van chaos naar zen uit de startblokken en gingen we een samenwerking aan met drie secundaire scholen in het Antwerpse. Twee reguliere secundaire scholen en één school uit het buitengewoon onderwijs.
Dit schoolintern begeleidingstraject richt zich tot klasgroepen waarmee het moeilijk loopt. In deze klassen zijn verschillende jongeren aanwezig die risico lopen op schoolverwijdering. Het unieke aan dit project is dat leerkrachten, leerlingen en ouders als evenwaardige partners worden betrokken bij de voorbereiding, uitvoering en nazorg. Er wordt preventief gewerkt binnen de school zodat de leerlingen binnen hun vertrouwde omgeving kunnen blijven. Uit de evaluaties met alle betrokkenen blijkt systematisch dat de klassfeer verbetert, de communicatie tussen leerkrachten, leerlingen en medeleerlingen vlotter loopt en dat ook de relatie tussen ouders en hun kinderen beter wordt.
We geloven niet dat gedrag op zichzelf staat. Wat rondom een leerling gebeurt in zijn gezin, zijn klas, zijn wijk,… beïnvloedt zijn gedrag, zijn motivatie, zijn toekomstperspectief. Net zoals met een ijsberg zijn er veel dingen die leerkrachten, medeleerlingen, ouders of de leerling zelf niet zien maar die wel aan de bron liggen van zijn gedrag. Bij Van chaos naar zen kijken we eerst naar wat onder de oppervlakte zit. Het luisteren naar jongeren is heel belangrijk alsook het betrekken van de ouders. We moedigen deze dialoog dan ook sterk aan!
Gedurende de jaren hebben we verschillende methodieken uitgewerkt om hiermee in de praktijk aan de slag te gaan. We willen deze graag met jullie delen en daarom hebben we de koffer Van chaos naar zen ontwikkeld. Deze methodieken zijn bruikbaar in het secundair onderwijs en in de laatste graad van het basisonderwijs, maar ook in het jeugdwerk, en een aantal methodieken zelfs in gezinscontext. We hopen dat dit een meerwaarde zal zijn in jouw dagelijkse klaspraktijk!

Materiaal rond dit thema
Je vindt hier materialen en methodieken om in de klas, met het team en de ouders aan de slag te gaan. Wij hopen dat deze materialen je inspireren.
Materialenbank