Vrije tijd
Veel kinderen vullen hun vrije tijd weinig zinvol in, met gevolgen voor hun energie, welbevinden en leerprestaties.
Ouders kennen het rijke vrijetijdsaanbod vaak niet of ervaren drempels om eraan deel te nemen.
Samen met partners ontwikkelden we creatieve manieren om ouders en kinderen warm te maken voor vrijetijdsbesteding.

Meer info over taal en lezen
Vanuit verschillende hoeken kregen we signalen dat heel wat kinderen hun vrije tijd weinig zinvol invulden. Zo merkten bijvoorbeeld leerkrachten op dat een deel van hun leerlingen na een weekend of vakantie niet ontspannen in de klas zaten, weinig energie hadden en bij navraag zich vaak verveeld hadden, gewoon wat hadden rondgehangen, of uren achter een scherm hadden gezeten. Op het welbevinden van zowel leerlingen als leerkrachten had dit een negatief effect. Voor de leerprestaties is dit natuurlijk ook nefast. Daarenboven bleek dat het rijke vrijetijdsaanbod in Antwerpen bij veel gezinnen onbekend was, of dat veel ouders dachten dat dit aanbod niet toegankelijk was voor hen. Om hierin verandering te brengen en ouders op andere gedachten te brengen, wilden we ouders eerst en vooral overtuigen van de vele voordelen van een bewuste vrijetijdsbesteding.
Jarenlang brachten we het thema vrije tijd via een aantal partners (Buurtsport, De8, …) ter sprake bij ouders op scholen. We nodigden ook clubs en organisaties uit op scholen, soms in de vorm van heuse vrijetijdsbeurzen. Uiteindelijk werkten we samen met voormalige De8 het Vrije-tijd-spel uit, een spelmethodiek die ingaat op het belang van vrijetijdsbesteding, de waaier aan mogelijkheden in het vrijetijdsaanbod belicht en de mentale, praktische en financiële drempels wegneemt of verlaagt. In 2014 werd het Vrije-tijd-spel aan een ruimer publiek voorgesteld. Daarna organiseerden we 3 jaar op rij een vorming voor leerkrachten en andere geïnteresseerden om het spel te leren kennen en te leren begeleiden. Door op deze interactieve en speelse manier én in groep het thema te behandelen, en door in te zoomen op het welbevinden en de leerkansen die via vrijetijdsbesteding toenemen, raken ouders echt overtuigd om op zoek te gaan naar gepast aanbod voor hun kinderen. Bovendien werkt het Vrije-tijd-spel versterkend door hier samen met andere ouders over in dialoog te gaan.
Het lijstje van voordelen is eindeloos. Niet voor iedereen is het duidelijk dat je in je vrije tijd ook heel veel leert. Dat je interesses en talenten ontdekt, andere dan in een klascontext naar boven komen. Dat je deze interesses en talenten verder kan ontplooien en ontwikkelen. Doordat kinderen leren waar ze goed in zijn, krijgen ze een goed gevoel over zichzelf, bouwen ze zelfvertrouwen en zelfkennis op. Kinderen leren bovendien in groep te spelen, oefenen hun sociale vaardigheden en leren omgaan met hun gevoelens. Dat er voor emoties tijd en ruimte is in de vrije tijd, is cruciaal voor ons welbevinden. Welbevinden is dan weer noodzakelijk om tot leren te komen.
Meer over 'Vrije tijd'

Materiaal rond dit thema
De materialenbank van De Schoolbrug: een plek vol inspiratie, tools en materialen rond al onze thema’s. Ontdek gratis downloads, praktische koffers en ideeën om samen met leerlingen en ouders op een creatieve en motiverende manier aan de slag te gaan.
Materialenbank